Tabung Hati

Friday, July 26, 2013

Siapa Cik Hati

Setelah sekian lama jari jemari ini tidak menari-nari atas pentas keyboard, hari ini they will perform for "ADEQ" which until today i neva answer his question. Bukanlah mengelak untuk berbicara, tetapi tiada "hidayah" untuk dijadikan asbab. . Mohon maaf  "ADEQ"kerana banyak sangat soalan yang dihimpun selama ini tidak dijawab. Moga perkongsian ringkas ini menjadi inspirasi bagi yang sudi.

ADEQ,
Jalan untuk jadi doctor bukan tengok pada kebanggaan.
Org lain sendiri yang bangga dengan kita yang ada Dr depan nama kita..
But?
For us?
Bangga ke?
Berat adalah..
Three principles untuk muslim@ muslimah yang bakal bergelar DR atau sudah jadi DR.
..Rendah diri..Kenal Diri.. Abdikan Diri padaNYa...


INI LANGKAHKU

Bermula langkah dengan UPSR 5A, PMR 9A dan kecundang masa SPM 8A ( ADEQ faham cerita akan hari itu) melayakkan saya ke Alexandria University in Medicine dan UIA. Bidang yang saya sendiri tade dalam impian. :)

Langkah diatur ke Kolej Matrikulasi Perlis walaupun 99% yang menghalang. Hati ingin ke sana kerana sikap saya yang suka buat ape yang orang lain marah. Hopefully perangai ini akan hilang now. InsyaAllah.

Setahun belajar di matrikulasi bukan tempat untuk berfoya-foya dan bermain mata. Hidup yang diibaratkan antara mati dan hidup. Jika kamu berjaya di matrik, berjayala. Tapi jika kamu kecundang, susah. That is what my sis had said to me and that is the tip that i carry wif me for a year.

Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita dan dia telah tetapkan apa yang sesuai untuk kita.  Semua rancangan tidak menjadi kenyataan.  Saya kecundang untuk 6 bulan semasa sisa-sisa hidup di matrik. Hampir menarik diri dari matrik. Allah uji saya dengan kesakitan yang agak kritikal. Membataskan pergerakanku sebagai students n skip class for 6 months. :)

Benarlah kata Ibu, " Allah sayang kita walaupun kita selalu lupa dia".. Event itu yang menyebabkan saya kembali padaNya. Allah memberi saya apa yang saya rancang tanpa saya usaha. Result yang membolehkan saya memilih bidang perubatan sebagai langkah seterusnya(atas pilihan ibu papa). Saya lupakan impian untuk standing thru ENGINEERING but teruskan niat ke alam medic yang saya benci sangat. Saya akui saya lemah untuk menghafal semua fakta.  Saya lebih suka bermain dengan Matematik dan Fizik. Dan saya akui all my siblings semua terlibat dalam bidang engineering but only me yang tercampak ke bidang Medic. Semuanya ada hikmah~~

CINTA UNISZA

Merangkak ke UniSZA sebagai budak skema agak tough. Sangat tough. Dibenci semua budak-budak Dip dan yang paling penting competition dengan budak-budak lepasan Asasi UM dan Asasi UiTM. Nyata hebat-hebat belaka. Saya kerdil di sana. Lepasan Matrik especially K.Matrikulasi Perlis yang majornya Akaun. Menangis dalam hiba (menda eh) sebab :

1) Saya ta minat Medic
2) Saya down dan tertekan dengan kondisi budak Medic...

Everythin smooth as we don't eva expert it.. Allah mahu saya di bidang tersebut dan Allah lahirkan kejayaan untuk saya di situ.  Alhamdulillah..

Keadaan menyebabkan saya berubah. Keadaan yang menyebabkan saya belajar erti dakwah. Keadaan yang mengajar saya berjinak-jinak dalam Daie..

Untuk adik3 dan sesape reader, perkara paling penting dalam hidup ialah HABLUL MINNALLAH dan HABLLUMINNA NAS (Khusus; Ibu papa, saya akan calling ibu atau papa saya setiap kali bangun tidur, habis kelas then nak tidur-semua yang terjadi walaupun sekadar membeli roti gardenia di 7-Eleven akan saya cerita) dan USAHA. That is the way kita go on dengan life kita.

InsyaAllah~~

No comments:

Post a Comment